Pod pojęciem uszkodzenie towaru rozumiemy zmianę jakościową towaru, która powoduje obniżenie jego wartości albo uniemożliwia prawidłowe korzystanie z towaru. Zazwyczaj o zaistnieniu szkody w towarze w związku z jego transportem dowiadujemy się przy rozładunku i związane jest z nienależytym wykonywaniem transportu przez przewoźnika. Na podstawie przepisów konwencji CMR przewoźnik ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie towaru od momentu jego przyjęcia do chwili jego wydania.
Sytuacje podlegające reklamacji
Uszkodzenie towaru
Opóźnienie w załadunku/dostawie
Opóźnienie w załadunku/ dostawie rozumiemy przez nieterminowy przyjazd kierowcy na miejsce załadunku określone w zleceniu, mogący skutkować na dalszą realizację zlecenia zwłaszcza:
- opóźnienie terminu dostarczenia przesyłki do miejsca przeznaczenia (przekroczenie daty końcowej),
- opóźnienie terminu załadunku (przekroczenie daty początkowej).
Nieterminowy załadunek/ dostawa może mieć poważne konsekwencje prowadzące do:
- do utraty stabilności finansowej całej firmy ( nałożone kary finansowe),
- uszkodzenie towaru prowadzące do jego nieprzydatności do dalszego użytku.
Niezgodność towaru ze zleceniem
Wszystkie warunki współpracy pomiędzy zleceniodawcą, a przewoźnikiem są opisane w zleceniu transportu. W zleceniu wpisane są niezbędne informacje dotyczące towaru przekazanego do transportu jakie jak:
- rodzaj towaru / sposób spakowania (paleta, towar luzem),
- wymiary towaru (wysokość/ szerokość/ długość),
- waga oraz ilość towaru,
- sposób ładowania towaru na samochód.
Powstałe niezgodności z wytycznymi w zleceniu powinny być natychmiast zgłoszone do spedytora w celu wyjaśnienia zaistniałych okoliczności.
Anulacja zlecenia w dniu załadunku
Zdarza się, że przystępując do realizacji umowy przewozu, przewoźnik lub nadawca zmuszeni są anulować przyjęte zlecenie. Może być to zarówno sytuacja gdy do anulowania dojdzie na etapie po przyjęciu zlecenia ale jeszcze przed przystąpieniem do jej wykonania, a czasem w momencie gdy przewoźnik podstawił się na załadunek. Należy przypomnieć, że umowa przewozu ma charakter dwustronnie zobowiązujący, wzajemny i odpłatny.
W sytuacji anulacji zlecenia przez przewoźnika, musi się on spodziewać wystąpienia obciążenia związanego z znalezieniem innego przewoźnika mogące wykonać zlecenia. Przewoźnik anulujący zlecenie obciążony zostanie powstałą różnicą w frachtach.
Klient anulujący zlecenie w dniu załadunku może zostać obciążony przez przewoźnika kwotą za podjazd kierowcy na miejsce załadunku.
Co zrobić w przypadku zaistnienia reklamacji?
- Szkoda musi być zgłoszona niezwłocznie kierowcy.
- Zapisana w CMR lub WZ.
- Sporządzenie protokołu szkody.
- Zgłoszenie szkody spedytorowi.
- Sporządzenie dokumentacji zdjęciowej zgłaszanej szkody (jeśli dotyczy).
- Przekazanie kompletu dokumentów z oficjalną reklamacją i ewentualnymi powstałymi kosztami do spedytora. Na potwierdzenie powstałych roszczeń wymagana jest faktura zakupu.
- Wskazane jest zebranie pozostałych dowodów na zaistnienie szkody np. monitoring, waga pojazdu, oświadczenia pracowników obecnych przy zdarzeniu itp.
Zgłoś szkodę