Polskie firmy transportowe są liderem w Europie
Nawet osoby pracujące w branży TSL w Polsce nie zawsze zdają sobie sprawę z tego jak duża i ważna to część gospodarki. Jesteśmy obecnie w tej branży pierwszym graczem na rynku europejskim. Już od 2019 roku ten obszar zdominowany jest przez firmy transportowe z Polski, wyprzedziliśmy pod tym względem niedawnego lidera – Niemcy. Rocznie nasze rodzime przedsiębiorstwa transportowe świadczą usługi przewozowe szacowane na około 300 mld tono-kilometrów.
W Polsce zarejestrowane jest 125 tys. firm transportu drogowego, z czego 38 tys. firm posiada licencję na przewozy wspólnotowe. Zlokalizowane z naszym kraju firmy transportowe przewożą 85 proc. polskiego eksportu. Z tego tytułu 16 mld zł podatków rocznie jest płacone do budżetu państwa i samorządów.
Szacuje się że co najmniej 20% europejskiego rynku transportowego jest obsługiwane przez firmy z Polski. Według badania OCRK (Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców) jest to około 40% kabotażu i 17% wszystkich przewozów w UE. Co ważne, na przestrzeni ostatnich lat branża transportowa w Polsce rozwija się w tempie około 10 proc. rocznie i wszystko wskazuje na to że pozycja naszego kraju w tym obszarze ma szansę się utrzymać.
W dniu 5.04.2022 w Warszawie został zaprezentowany raport „Transport drogowy w Polsce 2021+” opracowany przez SpotData na zlecenie i przy współpracy ze związkiem pracodawców Transport i Logistyka Polska oraz przy udziale Inelo i Grupy Wielton. Raport jest całościowym opracowaniem obrazującym stan faktyczny branży. Jest oparty na wiarygodnych danych krajowych i europejskich, w tym sprawozdaniach finansowych 100 największych polskich firm z tego sektora.
Autorzy raportu dostrzegają m.in. rosnącą konsolidację. Mniejsze przedsiębiorstwa wciąż stanowią większość, ale systematycznie ich udział rynkowy maleje. Obecnie 150 największych firm generuje około 16 proc obrotów branży.
Obok handlu detalicznego i hurtowego, transport drogowy towarów jest jedną z trzech największych branż polskiej gospodarki,. Bezpośredni udział szeroko pojętego sektora transportu (łącznie z gospodarką magazynową) w PKB Polski wynosi ok. 6 proc. Niemniej jednak, wskutek oddziaływania na inne gałęzie, jego znaczenie dla gospodarki jest dużo wyższe. Bez transportu, niektóre branże takie jak handel i przemysł nie mogłyby funkcjonować. Z szacunków wynika że transport jest jedną z najważniejszych składowych kosztów dla branż które wytwarzają nawet powyżej 50 proc. polskiego PKB.
Grzegorz Rytel – Buisness Development Director NGLT