17 września 2022 roku odbyło się otwarcie budowanego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Cała inwestycja, na którą składa się pogłębienie drogi wodnej, budowa mostu w Nowakowie czy pogłębienie rzeki Elbląg, ma zostać zakończona w przyszłym roku.
Po jej zakończeniu, możliwości przeładunkowe portu w Elblągu wzrosną do około 2,5 mln ton towarów rocznie. Będzie to miało miejsce w drugiej połowie 2023 roku. Obecne zdolności przeładunkowe są w porównaniu z prognozowanymi bardzo niewielkie i wynoszą około 125 tys ton (dane za rok 2021).
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest priorytetową inwestycją, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego.
Po pogłębieniu toru wodnego, przez Zalew Wiślany będą do Elbląga mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Inwestycja spowoduje zwiększenie możliwości przeładunkowych węgla i innych towarów masowych oraz uruchomi przeładunki kontenerów. Co ma niebagatelne znaczenie, wygeneruje wiele miejsc pracy związanych z branżą TSL.
Dzięki rozwojowi elbląskiego portu i pętli żuławskich kanałów zyskają także – turystycznie – okoliczne miejscowości. Jak przekonuje wójt gminy Sztutowo Robert Zieliński, już sama budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną spowodowała wzrost zainteresowania turystyką w regionie.