Uniknij podwyżek - zrealizuj transport teraz!
MYTO w Niemczech
Od grudnia tego roku Niemieckie Ministerstwo Transportu i Cyfryzacji planuje wprowadzić nowe stawki opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych Euro VI. Wzrost cen w tym zakresie wzbudził niemałe poruszenie w całej branży – jest to efekt unijnej dyrektywy, decydującej o wprowadzeniu opłat za korzystanie z dróg w zależności od stopnia emisji CO2. Co więcej, zadaniem wszystkich krajów członkowskich jest wdrożenie takiego systemu najpóźniej do 24 marca 2024 roku.
Myto jest obowiązkową opłatą za przejazd niemieckimi drogami federalnymi. Według obecnych przepisów objęte nim są pojazdy powyżej DMC 7,5 t.
Dotychczas o wysokości opłaty decydowały w Niemczech dwa czynniki – norma Euro oraz ilość osi. Od 1 grudnia ma natomiast dojść do tego trzeci czynnik w postaci „klasy emisji CO2”. W tym przypadku nie będzie już chodziło o czystość spalin, lecz o ich ilość. W praktyce będzie to wprost proporcjonalne do tego, ile wyniesie uśrednione zużycie paliwa w silniku danego pojazdu.
Od 1 grudnia 2023 w Niemczech myto dla ciężarówek klasy Euro 6 wzrośnie o 86%, a od 1 lipca 2024 będzie naliczane także dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 t.
Branża logistyczna i firmy produkcyjne będą zatem mogły obserwować wzrost kosztów związanych z transportem i to już od grudnia bieżącego roku.
Oczywiście koszty takie bezpośrednio będzie ponosić przewoźnik, jednak będą one przerzucane w postaci wzrostu cen frachtu, na spedytora, a w konsekwencji klienta.
MYTO - Wzrost Kosztów
Wzrost myta w Niemczech przełoży się nie tylko na wzrost frachtów przy imporcie czy eksporcie do tego kraju. Będzie dotyczył również transportu, gdzie Niemcy będą występować jako kraj tranzytowy.
Do przeliczenia kosztów związanych z mytem można posłużyć się różnymi kalkulatorami. Jednym z nich jest kalkulator w serwisie TOLL-COLLECT. Znajdują się tam również tabele zawierające różne warianty pojazdów oraz stawki myta dla tych wariantów.