Od 5 lutego 2022r. weszły w życie kolejne zapisy Pakietu Mobilności
Dotyczą one przewoźników wykorzystujących do międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy „busy”. Od dzisiaj mogą oni składać w Biurze ds. Transportu Międzynarodowego przy Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego wnioski o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji wspólnotowej i świadectw kierowców – informuje Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska.
Przedstawiam poniżej kalendarz wprowadzanych zmian z Pakietu Mobilności:
Od 2 lutego 2022 r. obowiązują:
• przepisy zrewidowanej dyrektywy o pracownikach delegowanych (m.in. odejście od wynagrodzenia minimalnego w delegowaniu kierowców na rzecz wynagrodzenia takiego samego) oraz przepisy zwane lex specialis (m.in. wskazanie przewozów zwolnionych z delegowania i nowe obowiązki administracyjne przewoźnika oraz kierowcy),
• przepisy ustawy z 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw likwidujące podróż służbową w międzynarodowych przewozach drogowych oraz ustalające nowe zasady rozliczania wynagrodzeń w zakresie PIT i ZUS.
Od 21 lutego 2022 r. wchodzą w życie:
• zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 1071/2009 i (WE) nr 1072/2009 (m.in. obowiązek powrotu pojazdów w okresie co najmniej 8 tygodniowym do państwa siedziby przewoźnika i 4 dniowy okres przerwy pomiędzy wykonywanymi operacjami kabotażowymi),
• odstępstwo od wymogu przechowywania dokumentów księgowych w siedzibie firmy dla tych przedsiębiorców, którzy powierzyły prowadzenie rachunkowości uprawnionym do tego podmiotom.
Od 1 marca 2022 r. wejdzie w życie większość przepisów ustawy z 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (m.in.: nowe wymagania dla bazy eksploatacyjnej, zmiana warunków odzyskania zdolności do zarządzania transportem, złagodzenie sankcji za naruszenia związane ze świadectwami kierowców i nowe sankcje za naruszenia przepisów Pakietu mobilności).
Od 29 kwietnia 2022 r. przewoźnicy, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego wydane przez starostę i jednocześnie posiadają licencję wspólnotową wydaną przez GITD, mają obowiązek zgłosić staroście niezgłoszone temu organowi wcześniej pojazdy, na które uzyskali wypis z licencji wspólnotowej.
Od 20 maja 2022 r. wchodzi w życie obowiązek dla przedsiębiorców, wykorzystujących do międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy „busy”, do posiadania licencji wspólnotowych i wyposażania kierowców w wypisy z tych dokumentów.
Do 1 stycznia 2023 r. dotychczasowi przewoźnicy zobowiązani są spełnić wymagania w zakresie posiadania liczby miejsc postojowych w wysokości 1/3 liczby posiadanych pojazdów.
Od 21 sierpnia 2023 r. wchodzi w życie obowiązek wyposażenia wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów do przewozu rzeczy o dmc od 3,5 t oraz autobusów w inteligentny tachograf 2. generacji.
Od 1 stycznia 2025 r. wchodzi w życie obowiązek wyposażenia wszystkich pojazdów w ruchu międzynarodowym, które były wyposażone w tachografy analogowe oraz cyfrowe w inteligentny tachograf 2. generacji.
Od 22 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie obowiązek wyposażenia wszystkich pojazdów w ruchu międzynarodowym, które były wyposażone w tachografy inteligentne 1. generacji w inteligentny tachograf 2. generacji.
Od 1 lipca 2026 r. wchodzi w życie obowiązek wyposażenia pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 t, przewożących rzeczy w ruchu międzynarodowym, w inteligentne tachografy 2. generacji.